Termeni de Editare Video
66 Cei Mai Comuni Termeni de Editare Video. Sunteți nou în post-producție? Pot exista sute de terminologii în această industrie de editare video. Unele dintre ele poate le-ați cunoscut, dar pe unele dintre ele poate nu le cunoașteți.
Nu vă faceți griji. Am schițat o listă de la A la Z a celor mai populari și importanți termeni și definiții în editarea video și videografie.
De asemenea, vom actualiza regulat glosarul terminologic de editare video. Rămâneți aproape!
A
A-Roll
A-Roll este materialul principal care spune povestea sau intriga principală. În videoclipurile sau interviurile non-narative, A-Roll implică, de obicei, șeful vorbitor care se concentrează pe povestea care se întâmplă, în timp ce B-roll-ul acționează ca suplimentar pentru informații sau imagini suplimentare.
Alfa
Canalul Alpha stochează informațiile de transparență a imaginilor sau videoclipurilor. Îi spune software-ului de editare video care parte este transparentă în filmare.
O caracteristică alfa mată din software-ul capabil, poate crea mată pe baza informațiilor alfa, separând astfel anumite părți ale imaginii de împrejurimile acesteia.
Formatele de imagine precum PNG, TIFF și GIF pot conține informații alfa. Pentru videoclipuri, Apple ProRes 4444, HEVC și WebM.
Animation – Animaţie
Animația este procesul de creare a iluziei de mișcare prin manipularea unei serii de figuri. În mod tradițional, implică desenarea de imagini succesive pe hârtie de celuloid și a evoluat ulterior într-un proces asistat de calculator.
Tipurile de animație includ animație desenată manual, animație 2D și 3D cu CGI, grafică în mișcare și stop motion cu păpuși, decupaje de hârtie și figuri de lut.
Aperture – Diafragmă
Aperture controlează cantitatea de lumină care trece prin lentilă, deoarece este orificiul de pe diafragmă. Este scris ca f/numar (f/2.8, f/4, f/5.6), care reprezintă distanta focala a obiectivului. Un număr F mai mic corespunde unei deschideri mai mari care permite mai multă lumină să lovească senzorul.
Un aperture mai mare (f/stop mai scăzută) va duce la o adâncime mică a câmpului, creând neclaritate de fundal și probleme estetice.
Aperture, viteza obturatorului și ISO sunt principalii factori care influențează expunerea în fotografie și video.
Aspect Ratio – Raportul de aspect
Aspect Ratio descrie proporțional cât de largă este o imagine în raport cu înălțimea ei. De exemplu, o imagine cu 6000 de pixeli pe orizontală și 4000 pixeli pe verticală are un raport de aspect de 6000:4000 sau 3:2 când este redus la termenii cei mai mici.
Aspect Ratio frecvent întâlnite pentru videoclipuri sunt 4:3, 16:9, 21:9 (ecran lat), 1:1 (videoclip Instagram pătrat) și ecranul vertical 9:16, 3:4.
Assembly – Asamblare
Editarea Assembly, sau prima asamblare, este procesul de aranjare a imaginilor pe cronologie pentru a crea o schiță a poveștii. Se face după ce editorul revizuiește toate filmările și are o idee generală despre cum decurge povestea.
Poate fi văzută ca o schiță a povestirii înainte de tăierea brută și este de obicei de 2 până la 3 ori durata tăieturii finale și a versiunii lansate.
B
Bit Depth (Color Depth) – Adâncime de biți (Adâncime de culoare)
Bit Depth se referă la numărul de biți utilizați pentru a defini canalele RGB (roșu, verde, albastru). Culoarea pe 8 biți permite 2^8 = 256 de pași de valori de culoare într-un pixel pentru fiecare canal, ceea ce înseamnă 256x256x256 = 16.777.216 (peste 16,7 milioane) de culori.
De asemenea, sistemul pe 10 biți produce 1.073.741.824 de culori, iar cel pe 12 biți atinge 68.719.476.736 de culori.
Bit Rate – Rata de biți
Bit Rate este cantitatea de date conținută în fluxurile video și audio într-o secundă, măsurată în Mbps (megabiți pe secundă). O rată de biți mai mare corespunde de obicei unei calități mai bune a imaginii și, prin urmare, unei dimensiuni mai mari a fișierului.
Bit Rate recomandată pentru diferite rezoluții este: 35-45 Mbps pentru 4K, 16 Mbps pentru 2K, 8 Mbps pentru 1080p și 5 Mbps pentru 720p.
C
Channels – Canale
Channels se referă la canalul de culoare care stochează informații despre culoare și canalul alfa care conține informații despre transparență. Pentru canalele de culoare, există moduri precum RGB, YUV și HSV.
De exemplu, modul RGB are trei canale: roșu, verde și albastru, fiecare canal fiind o imagine în tonuri de gri în culoarea respectivă în asociere cu imaginea sursă.
Chroma
Chroma descrie intensitatea și puritatea unei culori sau culoarea. Conceptele înrudite sunt nuanța și valoarea (luminozitatea), împreună cele trei trăsături sunt esențiale pentru a descrie culoarea.
Chroma keying este o caracteristică pentru a izola părți ale imaginii după culoare – sau mai precis, valoarea de crominanță – desemnată de utilizatori. Editorii pot înlocui, schimba sau elimina zona vizată. De exemplu, se poate elimina ecranul verde prin scoaterea fundalului și apoi compoziție cu alte scene.
Codec
Codec este un program de calculator sau un algoritm de compresie care codifică sau decodifică fluxurile video și audio. Termenul este o combinație a cuvântului coder și decoder (sau compresor și decompresor). Decodorul este folosit pentru a decomprima datele pentru redare și editare, iar codificatorul funcționează pentru a comprima datele, cum ar fi atunci când exportați videoclipul.
Codecurile comune pentru videoclipuri sunt HEVC (H.265), AVC (H.264), VP9, AV1, ProRes. Pentru audio, există MP3, WMA, AAC, FLAC, ALAC, Opus etc.
Color correction – Corecție de culoare
Color correction este o fază de post-producție pentru a manipula culoarea, balansul de alb, expunerea, contrastul și așa mai departe. Scopul este de a face filmarea să pară naturală așa cum o vede ochiul uman în viața reală și de a obține un aspect consistent pentru mai multe fotografii.
Citiți mai multe pentru a afla diferențele dintre corecția culorii și gradarea culorii.
Color grade – Grad de culoare
Color grade este termenul folosit cel mai mult pentru a descrie rezultatul final al muncii coloristului, care include de obicei corectarea problemelor tehnice și expresiile mai creative în faza de stilizare.
Există primele pentru normalizare, echilibrare și potrivirea loviturilor, iar apoi clasa a doua pentru anumite zone. Nota creativă se poate întâmpla atât în corecția primară, cât și în cea secundară.
Compositing – Compoziție
Compositing este procesul de combinare a mai multor straturi de imagini într-o singură imagine. În efectele vizuale (VFX), de obicei implică filmul live-action și elementele CGI. Exemple notabile de compoziție sunt imaginile de pe ecranul verde sau albastru, amestecarea culorilor și matul digital. Epocile pre-digitale văd trucuri precum expuneri multiple, mate de călătorie și ecrane cu lampă cu sodiu.
Compression – Comprimare
Video Compression într-un sens mai larg implică o varietate de sarcini, cum ar fi estimarea mișcării, codificarea cu lungime variabilă și transformările. În funcție de calitatea și utilizarea eficientă a biților, există compresii fără pierderi și cu pierderi. Videoclipurile comprimate cu compresie cu pierderi tind să fie mai mici decât fișierele comprimate fără pierderi.
În sensul său restrâns, compresia video codifică video folosind mai puțini biți prin identificarea și înlocuirea datelor redundante. HEVC/H265 oferă o compresie a datelor cu până la 50% mai bună în comparație cu AVC/H264 în aceleași condiții de calitate.
Container
Un container este un înveliș pentru a stoca fluxuri video, fluxuri audio, metadate și alte elemente permise de container. De exemplu, containerele precum MKV pot împacheta subtitrări împreună cu date media.
Un container poate fi identificat prin extensie. Formatele de containere populare includ MP4, MOV, MKV, AVI, FLV pentru videoclipuri și MP3, M4A, M4B, WAV pentru audio.
Cutaway
Cutaway este inserarea unei alte fotografii pentru a întrerupe o acțiune consistentă în film și montaj video. Este o tehnică folosită de fotografi și editori pentru a evita anumite probleme de continuitate, pentru a crea tensiuni sau pentru a dezvălui gândurile interne ale unui personaj.
B-roll-urile sunt folosite pentru lovitura cutaway.
D
Dimension – Dimensiune
Dimensiunile videoclipului se referă la lățimea și înălțimea măsurate în pixeli. De exemplu, pentru un videoclip DCI 4K, dimensiunea acestuia este de 4096 x 2160 pixeli, UHD 4K are o dimensiune de 3840 x 2160 pixeli.
Dissolve – Dizolvarea
Dissolve este un tip clasic de tranziție video între fotografii. În loc să folosiți o tăietură dreaptă care sare imediat la următoarea lovitură, o dizolvare este mai treptată. Lovitura de început și cea adiacentă se suprapun pentru o anumită perioadă.
F
Fade – Decolorare
Fade este un alt tip popular de tranziție video. Începe în plină luminozitate și dispare într-o altă scenă. Există opțiuni de estompare în alb, estompare în negru sau estompare în următoarea fotografie.
FPS
FPS reprezintă rata de cadre a imaginilor în mișcare sau numărul de imagini redate într-o anumită durată, abrevierea reprezintă rata de cadre pe secundă, deoarece unitatea de timp este de obicei măsurată într-o secundă. O rată de cadre mai mare, cum ar fi 120 fps și 240 fps, reprezintă o acțiune mai lină în videoclip, iar orice lucru sub 12 FPS nu va fi perceput ca mișcare continuă.
Grayscale – Scara tonurilor de gri
Grayscale sunt o serie de tonuri vizuale care acoperă negru adevărat, alb adevărat și gri de tranziție între ele. O imagine în tonuri de gri are un singur canal care prezintă luminozitatea. Valoarea pixelilor dintr-o imagine în tonuri de gri variază de la 0 la 225, corespunzând alb-negru.
H
HDR
HDR (High Dynamic Range) este o tehnologie de procesare care mărește luminozitatea și intervalul de contrast al unei imagini. Intervalul dinamic descrie diferența totală dintre zona cea mai luminoasă și cea mai întunecată. Un raport ridicat al intervalului dinamic aduce mai multe detalii de luminanță și contrast.
Histogram – Histogramă
Histogram este un raport statistic grafic care arată distribuția datelor aproximativ. În majoritatea software-ului de post-producție video și imagini, axa orizontală arată luminanța imaginii de la negru adevărat la alb adevărat, iar axa verticală arată numărul de pixeli cu luminanța dată.
J
J-cut
J-cut este o tehnică de editare video care permite sunetului să înceapă înainte de videoclip. De obicei, este folosit pentru a oferi o introducere dramatică a videoclipului.
Jump Cut
Jump cut este un truc de editare care încalcă regulile convenționale ale timpului și spațiului. Decupează fotografia și trece brusc la o altă fotografie pentru a arăta publicului trecerea timpului sau pentru a crea o atmosferă intensă.
Urmărește videoclipul pentru a afla cum să obții un salt cinematografic.
K
Keying
Keying este de a separa anumite elemente de restul unei imagini prin culoare și luminozitate. Când o piesă a fost tăiată, va fi complet transparentă și poate fi îndepărtată sau înlocuită cu alte elemente. Această metodă este adesea folosită pentru efecte vizuale și corectarea culorilor.
Key Frame – Cadru cheie
Key Frame (sau cadru cheie) definește starea unui obiect într-un anumit cadru. După setarea cadrelor cheie inițiale și finale, software-ul de editare video va genera cadre intermediare pe baza celor două puncte.
L
L-cut
L-cut este un truc de editare care lasă videoclipul să se termine înainte de audio, cu ajutorul căruia poți face o tranziție subtilă de la o fotografie la alta.
Layering – Stratificare
Layering, în editarea video, înseamnă stivuirea mai multor elemente media în cronologia proiectului. Procedând astfel, puteți combina mai multe videoclipuri, imagini și texte în același material și le puteți reda simultan. Se face adesea pentru videoclipuri cu imagine în imagine și pe ecran divizat.
Letterbox
Letterbox este o tehnică de afișare a unui videoclip înregistrat în orientare peisaj pe un ecran mai îngust, păstrând în același timp raportul de aspect original. Videoclipurile cu efecte letterbox sunt umplute cu bare negre în partea de sus și de jos.
Lip Sync
Lip Sync (sincronizarea buzelor) este o tehnică care potrivește mișcările buzelor unei persoane care cântă sau vorbește cu o melodie existentă sau un discurs pre-înregistrat.
Lower Third – Treimea Inferioară
Lower Third este un element grafic cu texte plasate în zona inferioară a unui videoclip pentru a oferi spectatorului mai multe informații, cum ar fi numele unei persoane sau un loc afișat pe ecran. Nu ocupă întotdeauna treimea inferioară a ecranului. Indică doar un loc discret pentru a nu distrage atenția publicului de la videoclip.
Luma
Luma înseamnă luminozitatea imaginilor. Luma și luminanța sunt uneori folosite în mod interschimbabil, dar sunt diferite. Luma este creat în lumea computerelor și exprimă suma ponderată a componentelor RGB corectate în funcție de gamma. În timp ce luminanța este o măsură fizică care reprezintă suma ponderată a componentelor liniare ale RGB.
M
Mashup – Confuzie
Mashup, ca termen de editare video, înseamnă o combinație de mai multe videoclipuri preexistente, chiar dacă nu au nicio relație vizibilă unul cu celălalt. Ar putea fi un remix de trailer de film, un YouTube Poop, un supercut și multe altele.
Mask – Mască
Mask este o caracteristică a software-ului de editare video. Acesta conturează o zonă dintr-un videoclip selectat și îl transformă în transparent, astfel încât să puteți acoperi, estompa, duplica și aplica efecte. O mască poate fi fie un cadru prestabilit, fie un cadru personalizat.
Match Cut
Match cut este o tehnică de editare utilizată pe scară largă în filme și vlog-uri pentru a combina două fotografii diferite în mod coerent. Vine în trei tipuri – potrivire grafică, potrivire acțiune și potrivire audio. Prin îmbinarea a două cadre care împărtășesc unele elemente în comun, cum ar fi forma sau traiectoria obiectelor sau sunetul din clipuri, o tranziție între două scene inconsecvente ar putea părea lină, fără întreruperi și naturală, fără niciun efect.
Urmărește videoclipul pentru a afla cum să obții un Match Cut cinematografic.
Matte
Matte este o caracteristică care definește transparența unei zone selectate, astfel încât alte straturi să poată apărea sau puteți genera o nouă fotografie pentru a umple acea parte. Diferența dintre o mască și o matte este că, o mască este aplicată doar unui anumit strat, în timp ce o matte afectează toate straturile.
Montage – Montaj
Montage este o tehnică de editare video de asamblare a unei liste de clipuri scurte separate într-un întreg continuu pentru a spune o poveste. Scopul principal este de a avansa povestea în timp și spațiu. Este rezonabil să urmați ordinea cronologică sau nu.
Urmăriți videoclipul pentru a afla cum să creați un montaj într-un minut.
Motion Graphics – Grafică în mișcare
Motion Graphics este o ramură a animației și oferă o mișcare grafică statică fără a urma o narațiune specifică. Poate ilustra vizual idei abstracte și poate face mesajul mai captivant și mai distractiv. Grafica în mișcare este adesea folosită atunci când se proiectează logo-uri, postere, intrări, tranziții și altele pentru videoclipuri.
N
NLE
NLE (Non-Linear Editing) este o metodă de editare video și audio. Oferă editorilor libertate deplină de a modifica orice clip video/audio în orice ordine și nu aduce modificări fișierelor originale. În comparație cu editarea liniară, NLE este mai eficientă și permite mult mai multă creativitate.
P
Pacing – Stimularea
Pacing este un termen care descrie ritmul dintr-o fotografie. Este întotdeauna sincronizat cu povestea cu ajutorul vocii off, video, muzică și scenariu. Stimularea poate fi, fie conștientă, fie inconștientă.
PAL
PAL (Phase Alternating Line) este un format video standard utilizat în multe țări europene și asiatice. Un videoclip PAL este afișat la o rată de 25 de cadre pe secundă și fiecare cadru este compus din 625 de linii întrețesute.
Pixel Aspect Ratio – Raportul de aspect al pixelilor
Pixel Aspect Ratio al pixelilor descrie modul în care lățimea se compară cu înălțimea unui pixel. Majoritatea sistemelor normale afișează imagini cu pixeli pătrați minusculi (1:1), dar există și altele, cum ar fi pixeli alungiți, la un raport de 16:9.
Post-Production – Post-producție
Post-Production este ultima parte a producției video. Acesta acoperă toate etapele după filmarea videoclipurilor, inclusiv asamblarea fotografiilor una câte una, adăugarea de muzică și efecte vizuale, gradarea culorilor, designul sunetului și chiar realizarea de trailere în realizarea de filme.
POV
POV (Point of View) se referă în principal la o fotografie care reprezintă perspectiva unui personaj, cum ar fi prima, a doua și a treia persoană sau un anumit obiect. Se poate referi și la punctul de vedere al poveștii unei persoane, sub formă de povestire.
R
Rendering – Redare
Rendering în editarea video este un proces de compunere a tuturor materialelor media sursă dintr-un proiect într-un fișier final pentru ieșire. Este nevoie de o mulțime de calcule pentru amestecarea videoclipurilor, sunetelor, efectelor, tranzițiilor, animațiilor și așa mai departe.
Spre deosebire de termenul de export, scopul randării este Rendering sau previzualizarea întregului proiect într-un editor video înainte de export.
Resolution – Rezoluţie
Resolution înseamnă numărul de pixeli atât pe orizontală, cât și pe verticală din fiecare cadru al unui videoclip. Poate determina cumva definiția și claritatea videoclipului dvs. În general, cu cât numărul de pixeli este mai mare, cu atât rezoluția este mai mare și imaginea video este mai clară. Dar calitatea unui videoclip este decisă și de alți câțiva factori.
Unele dintre exemplele de rezoluție sunt 1920×1080 (1080p, cunoscut și ca Full HD), 1280×720 (720p, cunoscut și sub numele de HD) și 9840 x 2160 (cunoscut și ca 4K UHD sau 4K UHDTV).
Ripple Edit – Editarea ondulată
Ripple Edit este o acțiune de tăiere sau un instrument de mutare a unui punct de editare care va face ca toate clipurile rămase să se deplaseze înainte sau înapoi, pentru a se asigura că nu există un gol între clipuri. Când ștergeți sau adăugați un clip video în cronologia unui editor video, funcția de editare ondulată va elimina automat golurile dintre clipuri. Spre deosebire de o editare continuă, o editare ondulată va schimba lungimea totală a proiectului.
Rolling Edit – Editare rulantă
Rolling Edit este o altă acțiune de tăiere sau un instrument de rulare a punctului de tăiere între două clipuri adiacente și de a rămâne neschimbată lungimea totală a proiectului. Când ștergeți sau adăugați un clip video, funcția de editare rulantă va scurta lungimea primului clip prin mutarea punctului de ieșire și va prelungi al doilea clip prin mutarea punctului de intrare cu aceeași lungime sau cu aceeași cantitate de cadre.
Rotoscoping – Rotoscopare
Rotoscoping este o tehnică de animație care urmărește fiecare cadru al unei imagini în mișcare și desenează cadru cu cadru pentru a forma elemente grafice realiste pentru proiecte de animație sau acțiune live. În industria efectelor vizuale, realizatorii de film folosesc rotoscoping pentru a crea efecte și scene de animație complexe prin crearea unei matte sau a unei măști pentru un element, cum ar fi un obiect sau un personaj.
Rough Cut – Tăietură brută
O Rough Cut, sau o editare brută, este versiunea editată inițială a unui videoclip sau a unui film care încă mai are nevoie de rafinare.
S
Scrubbing
Scrubbing înseamnă deplasarea manuală a glisorului, cursorului sau capului de redare înainte și înapoi pe linia temporală pentru a găsi punctul exact de tăiere.
Slideshow – Prezentare de diapozitive
Un Slideshow se referă la o prezentare a unei serii de diapozitive foto și imagini statice pe un ecran de proiecție sau un dispozitiv de afișare electronică. Un videoclip de prezentare de diapozitive este un videoclip compus din fotografii digitale inversate și muzică de fundal.
Smash Cut
Smash cut este o tehnică de editare video care decupează filmarea într-un moment neașteptat și trece la următoarea scenă în contrast puternic cu aceasta. De exemplu, o tranziție bruscă de la o lovitură liniștită la o luptă haotică. Este adesea folosit pentru a adăuga dramă, comedie sau mare tensiune la poveste.
Stitching
Stitching se referă la combinarea mai multor videoclipuri împreună pentru a produce un videoclip panoramic. Tehnologia este de obicei implicată în videoclipuri la 360 de grade.
Storyboard
Un storyboard este ca un scenariu grafic alcătuit dintr-o serie de imagini și ilustrații, filmat cu captură, care arată cum începe, se dezvoltă și se termină povestea și intriga ta.
T
Timelapse – Interval de timp
Timelapse poate fi o tehnică de fotografiere în care fiecare cadru video este înregistrat la o rată a cadrelor mult mai mică decât cea a redării. Deci, atunci când redați videoclipul la viteză normală, se pare că timpul se mișcă mai repede și se simte ca un time-lapse. Efectul timelapse poate fi obținut și prin creșterea vitezei video prin post-producție.
Transcode – Transcodare
Transcode este procesul de conversie a formatului video sau audio prin schimbarea codificării în alta, diferită de conversia formatului container. Exemple sunt MP4 (HEVC/H265) la MP4 (AVC/H264).
Transition – Tranziție
Transition este o metodă creativă de post-producție pentru a conecta o fotografie sau o scenă a unui videoclip la alta. Există diverse efecte de tranziție pentru a transmite schimbarea scenei, comutarea lină sau trecerea timpului.
V
Video Editing Software – Software de editare video
Software-ul de editare video este un software pentru editarea neliniară a materialelor video. Software-ul remixează imaginile adăugate, muzica de fundal, efectele speciale și alte materiale cu sursele video, decupează și îmbină sursele video și generează videoclipuri noi cu expresii diferite.
Câteva exemple dintre ele sunt VideoProc Vlogger, Adobe Premiere Pro, Final Cut Pro, Davinci Resolve, Lightworks, Hitfilm Express etc.
Video Reel
Video Reel (numit și demo reel, showreel sau sizzle reel) este o colecție de clipuri video scurte care servește ca portofoliu personal pentru a-ți prezenta abilitățile.
Virtual Reality – Realitate virtuala
Virtual Reality (VR) este o tehnologie pentru a crea un mediu tridimensional și generat de computer prin care o persoană (un jucător) poate fi scufundată și cu care poate interacționa.
Vlog
Vlog este forma scurtă de blog video sau jurnal video și se referă la un site web personal sau la un cont de rețea socială unde majoritatea sau toate postările sunt videoclipuri, în special videoclipuri scurte.
Voiceover – Voce off
Voiceover (sau voce off) este o tehnologie de producție pentru a înregistra o voce dintr-o perspectivă terță sau din exterior, în principal pentru a povesti o poveste, a da o declarație sau a face o explicație.
Y
YUV
YUV este un sistem de codare a culorilor imagini/video. Spațiul de culoare YUV, diferit de RGB, economisește lățimea de bandă de transmisie. Y în YUV înseamnă „luma” (luminozitate), U și V înseamnă crominanță (culoare).